Klant aan het woord

Het hospice in Emmen is een bijna-thuis huis waar mensen verblijven die in de laatste fase van hun leven verblijven. De gasten kunnen niet meer thuis blijven omdat ze alleenstaand zijn, geen kinderen hebben of waarvan de partner te oud is om ze te verzorgen. Het is een huis waar de gast zich thuis voelt. De gasten hebben allemaal een eigen kamer met badkamer en een terras, zodat de gasten naar buiten kunnen wanneer ze willen. Enerzijds zit je lekker in de natuur en anderzijds ben je zo in het centrum van Emmen. Het hospice telt vijf kamers. Twee daarvan zijn dit jaar na een uitbereiding toegevoegd en dat is maar goed ook.

Het unieke van deze locatie is dat de mantelzorgers vervangen zijn door vrijwilligers. Van 7 uur s'ochtends tot 11 uur s'avonds zijn er om de 4 uur vrijwilligers. Zij zorgen voor het ontbijt, lunch, diner, wassen, strijken, praatjes maken en wandelen, wanneer de gast dit nog kan. Zo telt het hospice in totaal 70 vrijwilligers, dit was meteen de eerste uitdaging toen Sciva aanschoof om over de nieuwe telefonie en zorg alarmering te praten.

In het verleden had het hospice een ouderwetse telefooncentrale die was aangesloten op het alarmeringssysteem en het brandmeldsysteem. Op de lange termijn moest dit systeem plaatsmaken voor een nieuwe telefonie oplossing, al was het alleen, omdat ISDN ophield te bestaan. Naast de telefonie maakt het hospice ook gebruik van een zorg-oproepsysteem. Met dit systeem kan een gast middels een halszender altijd één van de vrijwilligers of medewerkers oproepen. Dit systeem is bewust niet uitgebreid met allerlei smartphone oplossingen die Sciva als optie aanbiedt, omdat de 70 vrijwilligers graag met een zo eenvoudig mogelijk systeem willen werken. Daarbij is een uitgebreid systeem voor vijf kamers overbodig.

 

"Voor ons is het belangrijk om 1 telefoon te hebben waar de buitenlijn, de deurbel en de alarmering van gasten op binnen komt."

In 2014 zijn we bij Sciva terecht gekomen en doordat ze er altijd voor ons zijn, betrokkenheid tonen en alles snel oplossen zijn we sindsdien bij ze gebleven. We hebben alle vertrouwen dat altijd alles goed komt en als dingen niet goed lopen kunnen we daar over praten. De korte lijntjes zijn daarbij erg belangrijk. Wanneer wij een probleem hebben, zelfs in het weekend, wordt alles snel opgelost, dit is onmisbaar voor ons.

,
"“Dierbaren kunnen gewoon weer langskomen en kind zijn, omdat alles hier geregeld wordt.”"

"Wij werken met zijn tweeën als coördinatoren en wij zorgen ervoor dat de vrijwilligers zo goed mogelijk hun werk kunnen doen. We hebben veel overleg met de vrijwilligers, scholen ze en sturen ze aan. Wij zijn de spin in het web van de organisatie. De voorziening van alarmering en telefonie is ook één van onze taken, daarvoor zijn we een samenwerking aangegaan met Sciva Networks."

Coördinatoren, hospice
- Hennie en Anita, 't Huis van Heden